. Soalan: Arwah bapa saya ada meninggalkan
sebidang tanah dan sebuah rumah pusaka. Bagaimanapun selepas kematiannya, emak
saya mengatakan bahawa rumah itu adalah milik tiga daripada enam adik-beradik
saya. Saya sendiri tidak mendapat bahagian daripada rumah dan tanah pusaka itu.
Buat pengetahuan puan, adik-beradik saya tiga lelaki dan tiga perempuan. Saya
tidak tahu bagaimana hendak menasihatkan emak saya dalam hal ini. Dia nampaknya
tidak adil dalam pengurusan harta. Bolehkan puan memberi panduan dan
penyelesaian? Terima kasih.Yang BerharapPerak.
Puan,
dalam mencari penyelesaian masalah puan ini, terlebih dahulu kita mesti mengenal pasti tentang status harta terutamanya rumah pusaka yang telah ditentukan untuk tiga beradik yang lain yang dipertikaikan sebagaimana di bawah:-
Adakah benar rumah yang ditinggalkan oleh arwah bapa adalah milik tiga daripada enam adik beradik puan? Dengan cara apakan harta tersebut dikategorikan sebagai pemilikan ke atas ketiga orang adik beradik puan? Adakah dengan cara hibah ataupun wasiat?
Jika benar, ada apa-apa transaksi yang pernah dilakukan dari segi dokumentasi (secara bertulis) ataupun saksi-saksi yang menyatakan bahawa arwah bapa memberikan harta-hartanya kepada anak-anaknya yang tertentu semasa hayatnya? Jika ada maka pihak puan sendiri atau mana-mana dari ahli waris boleh memfailkan ke mahkamah untuk mendapatkan pengesahan hibah berpandukan sumber-sumber tadi agar tidak akan berlaku pertikaian antara waris-waris, malahan untuk tujuan pindahmilik nama bagi harta-harta tersebut.
Ini kerana, jika ada, maka pihak puan sendiri tidak ada hak untuk mempertikaikan tindakan arwah bapa tersebut, tambahan lagi dalam pengetahuan dan dengan persetujuan ibu puan sendiri yang mana pada hakikatnya ibu puan mempunyai hak dan bahagian yang lebih berbanding dengan ahli waris yang lain seperti harta sepencarian dan pusaka.
Namun dalam mengenalpasti sama ada wujudnya proses pemberian semasa hidup (hibah) perlu diselidiki terlebih dahulu adakah tindakan tersebut bertepatan dengan kehendak Hukum Syarak?
Perkara utama yang menyempurnakan pemberian Hibah iaitu penerimaan barang hibah atau Al-Qabd, maksudnya ialah memperolehi sesuatu, menguasai dan dapat melakukan sesuatu ke atas barangan tersebut. Selepas lafaz ijab kabul dibuat, sesuatu hibah hanya sempurna apabila berlaku al-qabd atau penerimaan barang dengan perbuatan oleh penerima. Ia bermakna lafaz ijab oleh penghibah dan lafaz qabul oleh penerima saja tidak memadai untuk menyatakan sesuatu lafaz hibah sudah sempurna. Contohnya, bapa puan menghibahkan tanahnya kepada tiga orang anak yang lain dengan lafaz: "Aku beri tanah ini kepada kamu bertiga", lalu anak-anak lain menjawab, "Baiklah kami terima." Tetapi tanah tersebut tidak diserahkan kepada anak-anak sepenuhnya. Contohnya anak-anak tidak dibenarkan berbuat apa-apa pada tanah tersebut
Hibah ini tidak sah sehingga tanah diserahkan sepenuhnya dan boleh dilakukan sebarang aktiviti ke atas tanah tersebut. Walaupun hakmilik secara bertulis masih atas nama arwah, namun anak-anak adalah pemilik sebenarnya selepas sempurna hibah tersebutDalam penentuan hibah tersebut, perlu juga diteliti bolehkah ianya dilakukan ketika seseorang itu sedang sakit tenat atau nazak? Contohnya bapa sakit tenat, tiba-tiba berpesan kepada anaknya supaya membahagi harta iaitu rumah kepada tiga daripada enam adik-beradik. Adakah pemberian itu dianggap hibah atau wasiat? Jika ia hibah, adakah sah dilaksanakan? Contoh di atas dinamakan hibah dalam Mard al-Maut, iaitu sakit yang boleh menyebabkan kematian. Hibah dibuat pada waktu itu boleh dihukum mengikut satu daripada dua kaedah iaitu kaedah hibah atau wasiat. Jika bapa puan meninggal dunia selepas itu, sebelum al-qabd berlaku, maka hibah itu dihukum sebagai wasiat. Mengikut kaedah wasiat, hibah itu hendaklah dilaksanakan setakat tidak melebihi satu pertiga daripada harta arwah bapa dan penerima hibah pula bukan seorang daripada waris penghibah/simati. Maka jika pemberian arwah bapa puan dalam keadaan mard-al-Maut ini ia hanya tepakai untuk bukan ahli warisnya. Secara tidak langsung adik beradik puan yang tiga orang tadi tidak berhak menerima harta-harta tersebut.
Sebagai ahli waris, jika ada keraguan dalam proses penghibahan ini maka puan bolehlah memfailkan kes ini ke mahkamah. Ini pada dasarnya kesemua harta peninggalan arwah selagi tidak bertukar nama pemilik di atas geran ianya adalah milik arwah secara total dan perlu dibahagikan menurut Hukum Syarak. Untuk mengelakkan ketidakpuasan hati, terkilan atau pertikaian yang berpanjangan perkara ini perlu diperhalusi dan diteliti. Ini memandangkan ianya melibatkan ahli waris dan pihak yang telah meninggal dunia.
Perkara inilah akan menyebabkan sesuatu kes itu perlu dibawa ke Mahkamah Syariah. Sekiranya arwah bapa puan menghibahkan hartanya kepada anak-anak tadi dengan cara terus menukar namanya di dalam dokumen hak milik kepada nama adik-beradik puan tadi, ianya tidak boleh dipertikaikan lagi. Ini kerana ianya telah menjelaskan bahawa harta itu bertukar milik kepada adik beradikpuan sepertimana yang tertulis di dalam dokumen hak milik tersebut. Jika tidak, maka tindakan menghibahkan hartanah tersebut perlu disahkan oleh Mahkamah Syariah sebelum penukaran nama dilakukan.
Namun bagaimana pula halnya jika pemilikan diberikan oleh arwah bapa kepada tiga adik beradik puan tadi dengan cara wasiat? Jawapannya adalah tidak dibenarkan oleh Syarak sama sekali. Ini kerana penerimanya hendaklah terdiri dari bukan ahli waris iaitu mereka yang tiada hak faraid ke atas pusaka simati kecuali mendapat persetujuan daripada ahli-ahli waris yang lain. Di sini jelas menunjukkan bahawa penyerah pemilikan sebagaimana yang didakwa oleh ibu puan dilakukan kepada ahli waris tanpa pengetahuan ahli waris yang lain termasuk puan. Ianya sama sekali tidak wajar dilakukan dan boleh dicabar di mahkamah keesahan pemilikan kepada tiga beradik tadi sebagaimana yang didakwa oleh ibu puan.
Selanjutnya berkenaan dengan sebidang tanah yang ditinggalkan oleh arwah bapa puan, di mana secara jelasnya perlulah dibahagikan kepada ahli waris secara faraidh. Ini kerana berdasarkan peruntukan Syarak, wajiblah puan dan ahli waris lain melaksanakan pembahagian harta peninggalan arwah bapa berdasarkan Hukum Faraid.menurut syarak. Tidak ada alasan lagi untuk berdalih-dalih melarikan diri dari kewajipan melaksanakan faraidh.
(2) Masalah yang puan hadapi adalah sebagai berikut: Si mati meninggalkan: 1. Seorang isteri (ibu puan) 2. 3 anak lelaki 3. 3 anak perempuan
Menurut pembahagian faraidh masing-masing mendapat: 1. Isteri - 1/8 2. Tiga anak lelaki ] 6 orang anak ini mendapat ashobah maa ghairih 3. Tiga anak perempuan ] iaitu lebihan dari apa yang diperolehi oleh isteri si mati.
Isteri si mati mendapat satu perlapan ketika wujud anak atau anak kepada anak (cucunya). Firman Allah Taala: "Jika kamu semua mempunyai anak, maka isteri kamu mendapat satu perlapan." (al-Nisaa': 12)
Ashobah ialah lebihan harta selepas dibahagikan kepada pewaris yang mempunyai bahagian yang pasti. Asahobah yang paling utama ialah anak lelaki, firman ALlah Taala: "Allah memberikan wasiat kepada kamu semua berkaitan dengan anak-anak kamu." (al-Nisaa': 11)
Anak lelaki boleh meng-ashobahkan saudara perempuannya, ini berdasarkan firman ALlah Taala: "Allah berwasiat kepada kamu semua berkaitan anak-anak kamu, yang lelaki hendaklah diberi bahagian dua kali ganda dari bahagian yang diberikan kepada perempuan." (al-Nisaa':11)
Dalam masalah puan ini, anak-anak memperoleh bahagian ashobah (lebihan daripada bahagian ibu puan). Anak lelaki mendapat dua kali ganda berbanding anak perempuan.
Penentuan/ Pecahan pembahagian
Isteri dapat 1/8 kerana si mati mempunyai anak, cucu atau cicit
Anak Lelaki dapat dua kali ganda bahagian anak perempuan
Anak Perempuan dapat bahagian ditaksib iaitu mendapat separuh daripada bahagian anak lelaki
Bahagian
Anak lelaki 1
14/72
Anak lelaki 2
14/72
Anak lelaki 3
14/72
Isteri
9/72
Anak perempuan 1,
7/72
Anak perempuan 2,
7/72
Anak perempuan 3,
7/72
Oleh yang demikian dalam penentuan pemilikan harta selepas bapa meninggal dunialah ialah tentang keesahan pemberian rumah tersebut kepada tiga beradik puan. Seterusnya barulah ditumpukan kepada tanah yang ditinggalkan oleh arwah bapa puan.
Namun sebelum itu terdapat beberapa hak harta pusaka yang mesti ditunaikan dahulu iaitu:
1. Belanja menguruskan jenazah
a)memandikan mayat. b) mengkafankan mayat. c) membawa ke tanah perkuburan. d) mengkuburkan simati
2. Belanja pengurusan pentadbiran harta pusaka
3. Jelaskan hutang si mati
Hutang dengan Allah seperti zakat, haji, kifarah, nazar, fidyah
Hutang dengan manusia
4. Harta sepencarian
5. Sedekah (amal jariah) jika ada dengan syarat :
Tidak lebih satu pertiga daripada harta bersih setelah tolak hutang (Kecuali dengan persetujuan waris).
Tidak disedekahkan kepada waris yang berhak terima pusaka (Kecuali dengan persetujuan waris).
Mengikut hukum syarak
6. Selebihnya barulah difaraidkan mengikut hukum syarak.
Oleh itu saya cadangkan puan kenalpasti dahulu tentang isu adakah benar arwah bapa memberikan rumah hanya kepada tiga beradik puan semasa hayatnya, dan selanjutnya barulah diselesaikan pula pembahagian berkaitan dengan tanah pusaka arwah bapa puan.
Puan,
dalam mencari penyelesaian masalah puan ini, terlebih dahulu kita mesti mengenal pasti tentang status harta terutamanya rumah pusaka yang telah ditentukan untuk tiga beradik yang lain yang dipertikaikan sebagaimana di bawah:-
Adakah benar rumah yang ditinggalkan oleh arwah bapa adalah milik tiga daripada enam adik beradik puan? Dengan cara apakan harta tersebut dikategorikan sebagai pemilikan ke atas ketiga orang adik beradik puan? Adakah dengan cara hibah ataupun wasiat?
Jika benar, ada apa-apa transaksi yang pernah dilakukan dari segi dokumentasi (secara bertulis) ataupun saksi-saksi yang menyatakan bahawa arwah bapa memberikan harta-hartanya kepada anak-anaknya yang tertentu semasa hayatnya? Jika ada maka pihak puan sendiri atau mana-mana dari ahli waris boleh memfailkan ke mahkamah untuk mendapatkan pengesahan hibah berpandukan sumber-sumber tadi agar tidak akan berlaku pertikaian antara waris-waris, malahan untuk tujuan pindahmilik nama bagi harta-harta tersebut.
Ini kerana, jika ada, maka pihak puan sendiri tidak ada hak untuk mempertikaikan tindakan arwah bapa tersebut, tambahan lagi dalam pengetahuan dan dengan persetujuan ibu puan sendiri yang mana pada hakikatnya ibu puan mempunyai hak dan bahagian yang lebih berbanding dengan ahli waris yang lain seperti harta sepencarian dan pusaka.
Namun dalam mengenalpasti sama ada wujudnya proses pemberian semasa hidup (hibah) perlu diselidiki terlebih dahulu adakah tindakan tersebut bertepatan dengan kehendak Hukum Syarak?
Perkara utama yang menyempurnakan pemberian Hibah iaitu penerimaan barang hibah atau Al-Qabd, maksudnya ialah memperolehi sesuatu, menguasai dan dapat melakukan sesuatu ke atas barangan tersebut. Selepas lafaz ijab kabul dibuat, sesuatu hibah hanya sempurna apabila berlaku al-qabd atau penerimaan barang dengan perbuatan oleh penerima. Ia bermakna lafaz ijab oleh penghibah dan lafaz qabul oleh penerima saja tidak memadai untuk menyatakan sesuatu lafaz hibah sudah sempurna. Contohnya, bapa puan menghibahkan tanahnya kepada tiga orang anak yang lain dengan lafaz: "Aku beri tanah ini kepada kamu bertiga", lalu anak-anak lain menjawab, "Baiklah kami terima." Tetapi tanah tersebut tidak diserahkan kepada anak-anak sepenuhnya. Contohnya anak-anak tidak dibenarkan berbuat apa-apa pada tanah tersebut
Hibah ini tidak sah sehingga tanah diserahkan sepenuhnya dan boleh dilakukan sebarang aktiviti ke atas tanah tersebut. Walaupun hakmilik secara bertulis masih atas nama arwah, namun anak-anak adalah pemilik sebenarnya selepas sempurna hibah tersebutDalam penentuan hibah tersebut, perlu juga diteliti bolehkah ianya dilakukan ketika seseorang itu sedang sakit tenat atau nazak? Contohnya bapa sakit tenat, tiba-tiba berpesan kepada anaknya supaya membahagi harta iaitu rumah kepada tiga daripada enam adik-beradik. Adakah pemberian itu dianggap hibah atau wasiat? Jika ia hibah, adakah sah dilaksanakan? Contoh di atas dinamakan hibah dalam Mard al-Maut, iaitu sakit yang boleh menyebabkan kematian. Hibah dibuat pada waktu itu boleh dihukum mengikut satu daripada dua kaedah iaitu kaedah hibah atau wasiat. Jika bapa puan meninggal dunia selepas itu, sebelum al-qabd berlaku, maka hibah itu dihukum sebagai wasiat. Mengikut kaedah wasiat, hibah itu hendaklah dilaksanakan setakat tidak melebihi satu pertiga daripada harta arwah bapa dan penerima hibah pula bukan seorang daripada waris penghibah/simati. Maka jika pemberian arwah bapa puan dalam keadaan mard-al-Maut ini ia hanya tepakai untuk bukan ahli warisnya. Secara tidak langsung adik beradik puan yang tiga orang tadi tidak berhak menerima harta-harta tersebut.
Sebagai ahli waris, jika ada keraguan dalam proses penghibahan ini maka puan bolehlah memfailkan kes ini ke mahkamah. Ini pada dasarnya kesemua harta peninggalan arwah selagi tidak bertukar nama pemilik di atas geran ianya adalah milik arwah secara total dan perlu dibahagikan menurut Hukum Syarak. Untuk mengelakkan ketidakpuasan hati, terkilan atau pertikaian yang berpanjangan perkara ini perlu diperhalusi dan diteliti. Ini memandangkan ianya melibatkan ahli waris dan pihak yang telah meninggal dunia.
Perkara inilah akan menyebabkan sesuatu kes itu perlu dibawa ke Mahkamah Syariah. Sekiranya arwah bapa puan menghibahkan hartanya kepada anak-anak tadi dengan cara terus menukar namanya di dalam dokumen hak milik kepada nama adik-beradik puan tadi, ianya tidak boleh dipertikaikan lagi. Ini kerana ianya telah menjelaskan bahawa harta itu bertukar milik kepada adik beradikpuan sepertimana yang tertulis di dalam dokumen hak milik tersebut. Jika tidak, maka tindakan menghibahkan hartanah tersebut perlu disahkan oleh Mahkamah Syariah sebelum penukaran nama dilakukan.
Namun bagaimana pula halnya jika pemilikan diberikan oleh arwah bapa kepada tiga adik beradik puan tadi dengan cara wasiat? Jawapannya adalah tidak dibenarkan oleh Syarak sama sekali. Ini kerana penerimanya hendaklah terdiri dari bukan ahli waris iaitu mereka yang tiada hak faraid ke atas pusaka simati kecuali mendapat persetujuan daripada ahli-ahli waris yang lain. Di sini jelas menunjukkan bahawa penyerah pemilikan sebagaimana yang didakwa oleh ibu puan dilakukan kepada ahli waris tanpa pengetahuan ahli waris yang lain termasuk puan. Ianya sama sekali tidak wajar dilakukan dan boleh dicabar di mahkamah keesahan pemilikan kepada tiga beradik tadi sebagaimana yang didakwa oleh ibu puan.
Selanjutnya berkenaan dengan sebidang tanah yang ditinggalkan oleh arwah bapa puan, di mana secara jelasnya perlulah dibahagikan kepada ahli waris secara faraidh. Ini kerana berdasarkan peruntukan Syarak, wajiblah puan dan ahli waris lain melaksanakan pembahagian harta peninggalan arwah bapa berdasarkan Hukum Faraid.menurut syarak. Tidak ada alasan lagi untuk berdalih-dalih melarikan diri dari kewajipan melaksanakan faraidh.
(2) Masalah yang puan hadapi adalah sebagai berikut: Si mati meninggalkan: 1. Seorang isteri (ibu puan) 2. 3 anak lelaki 3. 3 anak perempuan
Menurut pembahagian faraidh masing-masing mendapat: 1. Isteri - 1/8 2. Tiga anak lelaki ] 6 orang anak ini mendapat ashobah maa ghairih 3. Tiga anak perempuan ] iaitu lebihan dari apa yang diperolehi oleh isteri si mati.
Isteri si mati mendapat satu perlapan ketika wujud anak atau anak kepada anak (cucunya). Firman Allah Taala: "Jika kamu semua mempunyai anak, maka isteri kamu mendapat satu perlapan." (al-Nisaa': 12)
Ashobah ialah lebihan harta selepas dibahagikan kepada pewaris yang mempunyai bahagian yang pasti. Asahobah yang paling utama ialah anak lelaki, firman ALlah Taala: "Allah memberikan wasiat kepada kamu semua berkaitan dengan anak-anak kamu." (al-Nisaa': 11)
Anak lelaki boleh meng-ashobahkan saudara perempuannya, ini berdasarkan firman ALlah Taala: "Allah berwasiat kepada kamu semua berkaitan anak-anak kamu, yang lelaki hendaklah diberi bahagian dua kali ganda dari bahagian yang diberikan kepada perempuan." (al-Nisaa':11)
Dalam masalah puan ini, anak-anak memperoleh bahagian ashobah (lebihan daripada bahagian ibu puan). Anak lelaki mendapat dua kali ganda berbanding anak perempuan.
Penentuan/ Pecahan pembahagian
Isteri dapat 1/8 kerana si mati mempunyai anak, cucu atau cicit
Anak Lelaki dapat dua kali ganda bahagian anak perempuan
Anak Perempuan dapat bahagian ditaksib iaitu mendapat separuh daripada bahagian anak lelaki
Bahagian
Anak lelaki 1
14/72
Anak lelaki 2
14/72
Anak lelaki 3
14/72
Isteri
9/72
Anak perempuan 1,
7/72
Anak perempuan 2,
7/72
Anak perempuan 3,
7/72
Oleh yang demikian dalam penentuan pemilikan harta selepas bapa meninggal dunialah ialah tentang keesahan pemberian rumah tersebut kepada tiga beradik puan. Seterusnya barulah ditumpukan kepada tanah yang ditinggalkan oleh arwah bapa puan.
Namun sebelum itu terdapat beberapa hak harta pusaka yang mesti ditunaikan dahulu iaitu:
1. Belanja menguruskan jenazah
a)memandikan mayat. b) mengkafankan mayat. c) membawa ke tanah perkuburan. d) mengkuburkan simati
2. Belanja pengurusan pentadbiran harta pusaka
3. Jelaskan hutang si mati
Hutang dengan Allah seperti zakat, haji, kifarah, nazar, fidyah
Hutang dengan manusia
4. Harta sepencarian
5. Sedekah (amal jariah) jika ada dengan syarat :
Tidak lebih satu pertiga daripada harta bersih setelah tolak hutang (Kecuali dengan persetujuan waris).
Tidak disedekahkan kepada waris yang berhak terima pusaka (Kecuali dengan persetujuan waris).
Mengikut hukum syarak
6. Selebihnya barulah difaraidkan mengikut hukum syarak.
Oleh itu saya cadangkan puan kenalpasti dahulu tentang isu adakah benar arwah bapa memberikan rumah hanya kepada tiga beradik puan semasa hayatnya, dan selanjutnya barulah diselesaikan pula pembahagian berkaitan dengan tanah pusaka arwah bapa puan.
No comments:
Post a Comment